Wraz z końcem lata i pojawieniem się pierwszych chłodnych poranków możemy spodziewać się zauważalnych objawów utrudnionego rozruchu silnika w zimnym aucie.
Właściwy rozruch pojazdu z silnikiem spalinowym
Za taki stan może odpowiadać spora liczba współodpowiedzialnych elementów pojazdu i jest to zjawisko dość normalne – przewidziane przez konstruktorów auta, choćby zwiększone opory układu korbowo-tłokowego spowodowane zimniejszym ( gęstszym) olejem w silniku.
Za właściwy rozruch pojazdu z silnikiem spalinowym powszechnie uważa się 2 elementy – to rozrusznik czyli silnik elektryczny odpowiedniej konstrukcji i akumulator prądu do napędzenia tegoż rozrusznika. Taki układ wciąż znajduje się w większości aut z silnikami spalinowymi.
O ile może zdarzyć się , że awarii ulegnie rozrusznik to zazwyczaj problem powstaje z winy akumulatora.
Akumulator rozruchowy, kwasowo-ołowiowy to chemiczne źródło prądu i ta technologia jest najbardziej rozpowszechniona w motoryzacji. Jest to urządzenie można rzec ”stare jak Świat” a w znanej nam postaci przynajmniej liczy sobie 150 lat, oczywiście cały czas udoskonalany, modernizowany ale w istocie ten sam.
Nie dziwi zatem fakt, że jest to często tzw. ”wąskie gardło” naszego pojazdu.
Na ogół we współczesnych autach instalacja elektryczna jest tak wydajna a akumulatory tak dobrej jakości, że nasza ingerencja ogranicza się do wymiany akumulatora na nowy co kilka – 5…6 lat (?) i po sprawie.
Jeśli tak nie jest to zapewne mamy jakiś problem w instalacji i tu lista jest długa a obawiam się, że cały czas otwarta. Raczej trudno będzie nam cokolwiek wskórać samemu i bez wizyty u specjalisty się nie obejdzie lub chociaż w dobrym serwisie akumulatorowym, gdzie pracują ludzie obeznani z tą problematyką. Z naszej strony wystarczającą dbałością o ten układ rozruchowy byłoby doładowywanie akumulatora kilka razy w roku lub przynajmniej raz przed zimą.
Jak i czym taki zabieg przeprowadzić dowiecie się z instrukcji obsługi swojego pojazdu bo często trzeba spełnić przy tej operacji różne dodatkowe wymagania z uwagi na różne rozwiązania technologiczne zastosowanych akumulatorów i ich wymagania w zakresie obsługi ( ładowania).
Jeśli nie macie instrukcji i nie bardzo orientujecie się w tym temacie pozostaje do dyspozycji serwis lub zakup uniwersalnej , bezpiecznej ładowarki do akumulatorów.
Handel oferuje całe mnóstwo tych urządzeń i prawdą jest , że nieliczne zasługują na miano bardzo dobrych ale zdecydowana większość spełnia optymalne wymogi do tego stopnia, że bez obaw możemy je stosować.
Jak taki zabieg przeprowadzić w praktyce można podejrzeć na filmiku Youtube gdzie zaprezentuję dwa różne sposoby ładowania akumulatorów.
”Andrzej po godzinach”