Dla wszystkich będzie zaskoczeniem fakt, iż pierwszy silnik spalinowy, zamieniający energię cieplną na mechaniczną powstał już w 1836 roku, czyli 24 lata wcześniej, zanim świat usłyszał rozkoszny terkot dwusuwu. Niemiecki inżynier Brackenburg stworzył jednostkę napędową wykorzystującą mieszaninę wodoru i tlenu. Wynalazek nie zyskał uznania ani zaufania ówczesnych fabrykantów, jednak jest doskonałym przykładem na to, jak kręte i pełne niespodzianek były drogi postępu, które przejść musiał silnik samochodowy, aż uzyskał dzisiejszy kształt.
- Co to jest silnik spalinowy w samochodzie?
- Czy silniki były tylko na benzynę?
- Od kiedy datuje się początek ery samochodów?
- Jakie silniki są jeszcze montowane?
Silnik samochodowy – niekoniecznie na benzynę
Owszem, w 1860 roku pojawił się silnik dwusuwowy, stworzony przez francuza. Był nim inżynier, belgijskiego pochodzenia Etienne Lenoir. Wtedy też zaczęło się rodzić zapotrzebowanie na auto parts 24. Jednak idea spalania czegoś innego aniżeli benzyna doprowadziła do powstania auta na naftę. Trudno powiedzieć, jakie byłyby losy naftowego wynalazku, gdyby nie wojna francusko-pruska, która skutecznie udaremniła prace nad projektem. Losy pojazdu spalającego gaz świetlny – autorstwa Edouarda Delamare-Deboutteville – przypieczętowała wcale efektowna eksplozja.
Za początek ery samochodów uważa się zgodnie rok 1876, kiedy to pojawił się pierwszy silnik spalinowy czterosuwowy. Od tego czasu wszystkie istotne z punktu widzenia historii motoryzacji prace oscylowały wokół napędu benzynowego. Jak to prezentuje się chronologicznie?
- 1836 – silnik na mieszaninę wodoru z tlenem;
- 1860 – silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, pracujący na mieszance gazu ziemnego i powietrza;
- 1876 – czterosuwowy silnik spalinowy;
- 1879 – silnik spalinowy benzynowy dwusuwowy, którego autorem był Carl Benz;
- 1893 – Rudolf Diesel uzyskuje patent na pierwszy silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym.
Jak łatwo się domyślić, dalej wszystko potoczyło się błyskawicznie. Oprócz napędu benzynowego lata triumfu zaczęły też święcić silniki wysokoprężne.
Jakie silniki produkowane są obecnie?
Kłopoty spowodowane wysokimi cenami paliw konwencjonalnych w Polsce spowodowały rozkwit instalacji LPG, a także wzrost zainteresowania innymi źródłami energii.
Obecnie, poza napędem gazowym w samochodach montuje się także silniki:
- Silniki hybrydowe;
- Silniki elektryczne;
Pomimo wysokich cen pojazdów wyposażonych w wymienione powyżej jednostki napędu, wszystko wskazuje na, iż wkrótce silniki tego rodzaju będą dominować, na naszych drogach, aż do całkowitej eliminacji ich starszych kuzynów napędzanych olejem napędowym i etyliną.
Czy to źle? Z pewnością zyska na tym planeta, a że zatęsknimy za warkotem czterosuwu? Cóż, przyjdzie przyzwyczaić się do ciszy. W tym także znaleźć można ukojenie.