Moto informacje

Przyczyny i objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Przyczyny i objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Są w samochodach takie awarie, które wymienione w zdaniu powodują ogromny niepokój. Jedną z takich awarii jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Pomimo tego, że sama uszczelka nie jest szczególnie droga, jej wymiana może mocno uszczuplić portfel. Uszkodzona uszczelka pod głowicą obrosła wieloma mitami. Śmiało można stwierdzić, że jest ona legendą. Jakie są objawy i przyczyny uszkodzonego komponentu? Ile kosztuje jego wymiana? Sprawdź!

Są w samochodach takie awarie, które wymienione w zdaniu powodują ogromny niepokój. Jedną z takich awarii jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Pomimo tego, że sama uszczelka nie jest szczególnie droga, jej wymiana może mocno uszczuplić portfel. Uszkodzona uszczelka pod głowicą obrosła wieloma mitami. Śmiało można stwierdzić, że jest ona legendą. Jakie są objawy i przyczyny uszkodzonego komponentu? Ile kosztuje jego wymiana? Sprawdź!

Uszczelka pod głowicą – dlaczego jest tak ważna?

Szczelność to parametr, który odgrywa kluczową rolę dla prawidłowego działania silnika. Uszczelka głowicy oddziela od siebie dwa elementy bloku. Umożliwia ona ruch olejowy w silniku oraz uszczelnia przepływ chłodziwa pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Oplata też kanały chłodzące, znajdujące się na styku kadłuba z głowicą silnika. Dzięki swojej plastyczności, wyrównuje różnice pomiędzy powierzchniami głowicy i styku kadłuba. Sprawia, że wyciek gazów zostaje uniemożliwiony, a olej nie miesza się z płynem chłodzącym. Każdego dnia mierzy się ona z gwałtownymi skokami temperatury, kiedy to w kilka sekund otacza ją o kilkaset stopni wyższe otoczenie. Jej zadaniem jest więc ochrona silnika przed nagłym wzrostem temperatury.

Pęknięta uszczelka pod głowicą prowadzi do ucieczki powietrza z cylindra. Zmniejsza się wówczas ciśnienie sprężania, a konsekwencją tego jest obniżenie mocy. Najczęściej wycieka też wtedy czynnik smarujący, czyli olej samochodowy. Jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą jest najczęściej niemożliwa ze względu na brak oleju. Mogłoby to doprowadzić do zatarcia się jednostki napędowej, a to z kolei przełożyłoby się na konieczność wymiany całego silnika.

Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Pomimo tego, że wiedza ta jest bardzo przydatna, nie każdy kierowca wie, jak objawiają się pierwsze uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Najczęściej można spotkać się z:

  • nierówną pracą silnika, szczególnie na biegu jałowym;
  • intensywnymi oraz białymi spalinami;
  • wyraźnym obniżeniem mocy samochodu;
  • dużym ubytkiem płynu chłodniczego;
  • podwyższoną ilością oleju w zbiorniczku wyrównawczym.

Do poważniejszych usterek zaliczamy pojawienie się oleju silnikowego w zbiorniczku płynu chłodzącego, a także występowanie charakterystycznego szlamu pod korkiem wlewu oleju. Zdiagnozowanie uszkodzonej uszczelki pod głowicą nie należy do najłatwiejszych zadań. Wymienione symptomy można utożsamiać też z występowaniem wielu innych usterek.

Dedykowaną uszczelkę głowicy można kupić tutaj: https://sklep.s-auto.pl/.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Bardzo często mówi się o tym, że uszczelka głowicy powinna wytrzymać bez awarii tak długo, jak sam silnik. Niestety, życie pokazuje, że jest inaczej, a wizja uszkodzonego elementu spędza sen z powiek wielu kierowcom. Najczęściej mówi się, że uszczelka uległa awarii ze względu na trudne warunki, w jakich pracuje. Bardzo często wpływ na jej uszkodzenie mają też zaniedbania kierowców oraz nieprawidłowa eksploatacja samochodu. Do najczęstszych przyczyn zaliczamy:

  • uszkodzenie termostatu, które może prowadzić do zagotowania się silnika;
  • złe zamontowanie bądź błędne wyregulowanie instalacji gazowej, tworzącej ubogą mieszankę paliwową;
  • zużycie wtryskiwaczy w silnikach Diesla, które powodują podwyższenie temperatury w komorze spalania;
  • częste przeciążanie silnika, szczególnie, gdy jest zimny;
  • nieprawidłowe działanie układu chłodzenia, które spowodowane jest najczęściej zużyciem płynu chłodzącego, wyciekiem płynu z pompy wody lub rozszczelnieniem układu;

Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?

W celu sprawdzenia uszczelki pod głowicą nie trzeba całkowicie demontować silnika. Pierwszą podstawową czynnością jest skontrolowanie ilości płynu chłodniczego, a także oleju silnikowego. W przypadku zauważenia ich braków, warto poszukać nieszczelności. Jeżeli ich nie znajdziemy, może to świadczyć o tym, iż tworzywo zabezpieczające uległo znacznemu naruszeniu.

W celu postawienia ostatecznej diagnozy warto wykonać test za pomocą kompresometru. Urządzenie umożliwia wykonanie pomiaru ciśnienia panującego w silniku. W momencie, kiedy wskazuje ono wartość niższą od wartości standardowej w danym cylindrze, dobrze jest nalać oleju przez otwór świecy. Następnie należy zasłonić wlot, obrócić kilka razy wałem korbowym i znów skontrolować wartość. W momencie, kiedy wartość kompresji nie wzrośnie gwałtownie, może świadczyć to o uszkodzonej uszczelce. Swoje podejrzenia należy zweryfikować u dobrego mechanika.

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

Dobrze zdiagnozowana przyczyna uszkodzenia uszczelki sprawia, że problem można rozwiązać już za kilkadziesiąt złotych, wymieniając cybanty i węże. Nieco droższy będzie tu termostat, a poważnym problemem może okazać się konieczność zregenerowania lub wymiany wtryskiwaczy. Całkowity koszt wymiany uszczelki to od kilkuset złotych do nawet 5 tysięcy złotych. Co wymienić przy wymianie uszczelki pod głowicą? Niezbędne będzie tu zalanie nowego płynu chłodzącego i oleju. W skład naprawy głowicy wchodzi też planowanie głowicy oraz niekiedy wymiana rozrządu. Wszystkie niezbędne komponenty znajdziesz tutaj: https://sklep.s-auto.pl/czesci-samochodowe/lista-produktow/glowica-czesci-montazowe,100373.

Zobacz także:

Ewolucja silników samochodowych: od pierwszego silnika spalinowego do nowoczesnych silników elektrycznych.

admin

Cała prawda o poprawnym montażu LPG

admin

Ile kW ma KM? – Kilowaty na konie mechaniczne – przelicznik

admin